زندگی کردن یک امر دسته جمعی/ شکاف اقتصادی فرصتی برای پوپولیسم
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۰۴۸۳
به گزارش صدای ایران، محمد جواد آذری جهرمی طی یادداشتی به بررسی انتخابات ریاست جمهوری 1400 پرداخت که در زیر می خوانید:
زندگی کردن یک امر دسته جمعی
تفاوت دو رویکرد «زنده ماندن» و «زندگی کردن» تفاوت دو نگاه در حکمرانی یک کشور است؛ تفاوتی که تمام وجوه حکمرانی و در پی آن، مدیریتی را تحت تاثیر قرار میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید بزرگترین چالش موضوع شکاف اقتصادی آن است که به شدت پتانسیل دارد تا دستاویزی شود برای پوپولیسم انتخاباتی! از همان نوع تقسیمبندیهای ۹۶٪-۴٪ که در تجربیات قبلی مورد توجه قرار گرفت. البته دقیقتر آن است که بگوییم این ویژگی همه موضوعات مهم است که میتوانند تبدیل به دستاویزی شوند برای سطحینگری و حتی ایجاد شکاف؛ درست مانند شکاف اقتصادی.
• در نگاه «زنده ماندن»، شکاف اقتصادی، این واقعیتِ تلخ و انکارناپذیر این روزهای ما (ضریب جینی در ایران در مقایسه جهانی وضعیت مطلوبی ندارد.) یکی از جذاب ترین موضوعات است برای تنور انتخابات. در این نگاه به مدد بینشِ رفاه صدقهای ( مداخلات قیمتی، ارزانیِ دستوری که پشتوانه تولید ندارد و منجر به رفاه نمیشود، وعده کاهش دستوری قیمت مرغ و ...) میتوان دست گذاشت روی زخمِ مردمِ خرد شده در این شکاف و طمع داشت به خرید رای.
در نگاه «زنده ماندن»، رشد اقتصادی قربانیِ رفاه صدقهای میشود. رفاه هیچگاه محقق نمیشود و شکاف اقتصادی هرروز بدتر میشود. ( شاید دلیل انتخاب این رویکرد نیز نه در جهل، که در طمع این امر باشد که چشم دوختن به دست و صدقهی ارباب تبعیت میآورد و میتوان ناکارآمدی و سوء مدیریت را پشت آن مخفی کرد. انگار کنید زنی را که مرد میترسد از توسعه و کارکردنش، که مبادا از فردا تبعیتی نباشد.)
پارادایم «زنده ماندن» تنها بر دریافت بیشتر از طبقات برخوردار به نفع طبقات نابرخوردار تاکید دارد. به عبارتی دیگر در این پارادایم، سازوکارهایی مانند تمرکز بر دریافت مالیات یا عوارض یا حتی مداخله در بازار (تعیین دستوری قیمت خصوصا قیمت کالاهای اساسی) به نفع گروههای کمتربرخواردتر اصلیترین راههای مقابله این گروه با شکاف اقتصادی است. در نگاه «زنده ماندن» بیتوجه به گروههای برخوردارِ مولد (تولیدگران، کارخانهداران، بازرگانان و ..) انتظار میرود با قربانی کردن آنان در پیشگاه گروههای کمتر برخوردار، هزینه «زنده ماندن» این گروهها تامین شود.
«زنده ماندن» به قیمت فراموشی رشد اقتصادی و در نهایت همگانی کردن فقر!
• اما در رویکرد «زندگی کردن» حکمران و مدیر به درستی میدانند که ارزانی منجر به رفاه نمیشود. بلکه توسعه اقتصادی و تولید است که رفاه را رقم خواهد زد. توسعه اقتصادی و تولید، از یک طرف، به دلیل افزایش عرضه به کاهش قیمت و از سوی دیگر با افزایش تقاضا برای نیروی کار، به کاهش بیکاری و افزایش دستمزد منجر میشود. و این یعنی کارگر مرفهتر و شکاف طبقاتی کمتر.
در رویکرد «زندگی کردن» ادارک شدهاست که راه حل اصلیِ کاهشِ شکاف اقتصادی، رشد اقتصادی است. حکمران و مدیر به درستی فهم کرده؛ بدون رشد اقتصادی، با افزایش فشارِ عوارض و مالیات بر طبقاتِ برخوردار اقتصادی، در حالیکه به دلیل بیمار بودن اقتصاد، افزایش درآمدی برایشان رخ ندادهست؛ این گروه (که از پیشرانهای اصلی اقتصادند) خود را در جایگاه قربانیان وضعیت نامطلوب اقتصادی خواهند یافت. قربانیانی که باید جبرانکننده ناتوانی دولتها باشند و به جای دولت، تامینکنندهی هزینههای رفاهی و یارانهای کشور. در نتیجه یا نا امید شده و کولهبار میبندد یا بهدنبال مسیرهای مختلف برای دور زدن مکانیزمهای بازتوزیع ثروت میروند. و این یعنی بازتوزیع فقر و شکاف طبقاتی بیشتر.
در رویکرد «زندگی کردن» اهمیت تبدیل سازوکارهای یارانه پنهان به سازوکارهای یارانه نقدی محرز است و عزم جدی برای رقم خوردن کاملِ آن وجود دارد. در این صورت است که هم میتوان از رانت پنهانشده در یارانههای غیرمستقیم (که به شکاف اقتصادی دامن میزند) جلوگیری کرد و هم میتوان امکان واقعیسازی قیمتها را فراهم کرد (همان چیزی که در «نگاه زنده ماندن» از آن سخن گفته نمیشود. چون در ظاهر امر یعنی گرانی و با آن نمیشود رای خرید). در حقیقت، گذار از یارانه غیرمستقیم به یارانه مستقیم، در کنار آنکه میتواند شکاف اقتصادی را کاهش دهد؛ میتواند به اصلاح ساختار اقتصادی رانتی نیز کمک نماید.
«زندگی کردن» امری دستهجمعیست
به همین دلیل حکمران، هم باید بتواند از یک سو با تضمین رشد اقتصادی، همراهی گروههای برخوردار را کسب کند و چرخهی اقتصاد را به بهترین شکل به وسیلهی آنها به چرخش درآورد و در کنارش با نظامهای درست و دقیقِ بازتوزیع ثروت مرهمی باشد بر شکافِ تلخِ طبقاتی؛ و هم از سوی دیگر با افزایش یارانه نقدی و از بین بردن رانت پنهان، همراهی گروههای کمتربرخورداری که این روزها در زیر فشار اقتصادی در حال لهشدن هستند را به دست آورد و به جای صدقه دادن بر روی آنچه که خودش (حکمران) برای زندگی لازم و درست می پندارد؛ حق انتخاب بدهد به این مردمِ شریفِ لهشده زیر بار سیاستهای غلط.
«زندگی کردن» یک امر دستهجمعی ممکن است. اگر بخواهند!
محمدجواد آذریجهرمی - ۲۲/اردیبهشت
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: پوپولیسم شکاف اقتصادی آذری جهرمی انتخابات ریاست جمهوری شکاف اقتصادی رشد اقتصادی زنده ماندن زندگی کردن دسته جمعی گروه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شکافها و دوگانگیهای مذهبی، ممنوع!
گردهمآیی بزرگ شیعیان ترکیه با حضور نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی برگزار شد و حاضران در این برنامه ها بر جلوگیری از تفرقه و درگیری های مذهبی تاکید کردند.
به گزارش «مبلغ»، به نقل از شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، در سفر فرهنگی و معنوی به ترکیه، علاوه بر حضور اجتماع حمایت از فلسطین، با شخصیت ها و گره ها و مجامع مختلف شیعی، سنی و مسیحی ترکیه دیدار کرد. این سفر به منظور تقویت ارتباطات بین ادیان و مذاهب و دیدار با جامعه ی شیعیان ترکیه صورت گرفته است.
سخنان حجت الاسلام رحمانی، رئیس آل البیت ترکیه در این گردهمآیی
آیه سوم سوره مبارکه آل عمران به ما می آموزد، که باید قلب های ما با یکدیگر پیوند داشته و الفت داشته باشد. این کافی نیست که صرفا کنار هم بنشینیم، باید قلب های ما یکی باشد و در قلوب ما وحدت واقعی شکل گرفته باشد. اگر این گونه نباشیم، در حقیقت خود را در آتش افکنده ایم و آن آتش از جمله همان فتنه ی شکاف و درگیری مذهبی است که مخالفان مکتب پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم السلام، بین مسلمانان می اندازند. از آثار همین شکاف ها و دوگانگی ها است که شاهد هستیم، در حالی که در غزه ده ها هزار زن و کودک و انسان های بیگناه کشته شده اند، هنوزجوامع مسلمانان نتوانسته اند اقدام مهمی در حمایت از مظلومان غزه به انجام برسانند. اگر وحدت داشته باشیم، وضعیت مسلمانان به گونه ای دیگر خواهد بود. مراجع بزرگوار ما، خود محور وحدت بوده و همواره بر انسجام صفوف مسلمین تاکید داشته اند و عملا در این راه مبارزه کرده اند. به یاد داریم که حضرت آیت الله سیستانی فرمودند «اهل سنت نه تنها برادران ما، بلکه جان ما هستند». باور داریم که این صفوف منسجم ذیل عنایت امام زمان (عج) است. این وحدت به برکت حضرت آیت الله سیستانی است. از این روی ما از استانبول به ایشان سلام می فرستیم که هم پدر ما و هم مرجع ما و هم پناهگاه مسلمانان است. ایشان نورچشم ما و روشن کننده مسیر ماست. همین گونه سلام می فرستم به رهبر انقلاب اسلامی که وجود ایشان نعمت است و چون کوه در برابر دشمنان اسلام ایستاده اند.سخنان حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی:
ماهیت معتدل، معنوی و امید بخش مکتب و دو ثقل قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام، تکیه گاهی روشن برای همه ما ماست و راه روشنی پیش روی انسان های حقیقت طلب قرار می دهد. اگر این روزها با دین گریزی در برخی حوامع مواجه هستیم، نتیجه ی کم کاری ها یا بی عملی ها و اشکالات برخی رهبران و موسسات جوامع دینی از یک سو، و خصومت و طرح های بیگانگان از سوی دیگر است. اگر ما رقابت ها را به همدلی و رفاقت تبدیل کنیم و سرمایه هایمان را در جهت صحیح به کار بندیم و دین پیامبر (ٌص) و مکتب اهل بیت علیهم السلام را همانگونه که در قٰرآن و سنت آمده است و به شیوه ی عقلانی و رحمانی و به دور از افراط و تفریط، پیش بگیریم و معرفی کنیم و در این مسیر جدیت و خلاقیت و اخلاص به خرج دهیم، بی تردید جوانان ما جز مکتب اهل بیت علیهم السلام، انتخاب دیگری نخواهند داشت. من در این سفر ظرفیت ها و توانمندی ها و اهتمام و اخلاصی دیدم که آینده را بسیار روشن و امید بخش نشان می دهد. ان شاء الله جامعه ی شیعیان ترکیه روز به روز نقشی کلیدی تر در این کشور یافته و با مشارکت موثر و سازنده در فرآیندهای فکری و فرهنگی و علمی، منزلتی روزافزون خواهد یافت.دیگر برنامه های سفر
در این مراسم، سر کنسول ایران و عراق و آقایان شیخ قدیر آکاراس (مدیرموسسه کوثر) و شیخ علی اکبر یورت سون رییس مجمع علمای آل البیت هم سخنرانی کردند. یادآور می شود سفر فرهنگی نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی به ترکیه از روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه آغاز شد. دیداربا رهبران اهل تسنن، علویان و مسیحیان ارتدوکس استانبول و دیدار از کتابخانه ی بزرگ سلیمانیه و اهداء یک جلد از مصحف مشهد رضوی به این کتابخانه، دیدار با موسسه ی کوثر و جامعه المصطفی، از جمله برنامه های فشرده ی حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در استانبول بوده است. برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903201